Filosofische vragen over natuur en techniek prikkelen kinderen om samen een antwoord te zoeken.
Met eenvoudige experimenten leren kinderen eigen hypothesen onderzoeken.
De methode is bruikbaar in het basis en secundair onderwijs.
FiloZoo transformeert de STEM- of wetenschapsklas in een prikkelende onderzoeksruimte.
Wat kan je met FiloZoo bereiken?
- FiloZoo laat leerlingen argumenteren, twijfelen, verwonderen, onderzoeken en denken over kennis.
- FiloZoo laat leerlingen onderzoeks- en andere vragen stellen
- FiloZoo stimuleert inzicht in het wetenschappelijk proces
- FiloZoo stimuleert het formuleren en onderzoeken van hypothesen
- FiloZoo laat leerlingen de snijlijn tussen wetenschap en maatschappij onderzoeken
- FiloZoo laat leerlingen samen denken en luisteren
”Als je hoort wat je vrienden denken, ontdek je ideeën waar je zelf nooit aan hebt gedacht.
Je kan die dan samen onderzoeken. dat is heel leuk!”
(Janne, 11 jaar)
”Hoe komt het dat de aarde rond is en de straten toch recht zijn?”
(Lowan, 11 jaar)
“Ik vind het moeilijk om zelf de juiste vragen te stellen, maar met de denkdierkaartjes gaat dat heel gemakkelijk”
(Olivia, leerkracht 5de leerjaar)
Vragen zoals ‘Leeft een appel?’ laten toe te exploreren wat leven tot leven maakt en wat bepaalde wetenschappelijke concepten zoals leven, of materie of kracht precies inhouden.
Wetenschap en maatschappij.
Het vragen zoals ‘is de mens ook natuur?’ of ‘Mogen muggen uitsterven?’ verkennen leerlingen de ethische aspecten en vragen die opgewekt worden in de wetenschapsles.
Aard van wetenschap.
Vragen zoals ‘Kan een konijn ook een wetenschapper zijn?’ laten toe met een groep jongeren de eigenheid en aard van wetenschap te ontsluiten en te ontdekken wat wetenschap tot wetenschap maakt.
Onderzoek
Met opdrachten zoals ‘Maak iets dat nog niet bestaat’ of ‘Onderzoek of water kan verslijten’ worden leerlingen uitgedaagd na te denken over hoe ze een probleem kunnen onderzoeken en antwoorden kunnen vinden op onderzoeksvragen.